Malaysia 135LC Owners

CMS High Performance Product

AWAS BARANG KLON...
Memandangkan barang aftermarket atau part part Yamaha LC 135 ketika ini mempunyai permintaan yang tinggi untuk melakukan modifikasi maka terdapat pihak pihak yang tertentu mengambil kesempatan mengeluarkan item knock off, tiruan, klon, loker dan sebagainya. barang barang tiruan ini tidak mempunyai kualiti yang sama dengan barang asli atau original oleh pihak pengeluar asal. Risiko menggunakan barang barang tiruan ni amatlah besar dan sekiranya tidak bernasib baik akan menyebabkan kerosakan bersangkut paut pada part part lain pula dan lebihan duit perlu dikeluarkan untuk melakukan pembaikan. Maka disini sebagai peringatan supaya berhati hati semasa membeli item item untuk melakukan sebarang modifikasi atau sebagai gantian untuk penukaran part part motosikal.
Soal selidik dan pertanyaan dengan kenalan kenalan forum yang mempunyai pengalaman yang lebih lama dalam modifikasi, maka terdapat petanda petanda yang ketara boleh dilihat pada packaging yang membezakan antara item original dan tiruan.


Item klon

Ejaan "Hight Performance Product" dan gambar motosikal pada packaging


Perbezaan pada packaging dan label

Memandangkan Product CMS tidak mempunyai lama web yang rasmi maka menjadi sukar untuk mendapat info yang lebih lanjut. Penggunaan barang tiruan yang dihasilkan pada harga yang murah dan dijual dengan harga yang lebih murah berbanding yang original kepada pengguna adalah amat tidak digalakkan untuk penggunaan yang lebih lama, ketahanan reliability. Disarankan supaya mencari dan membeli yang original dan melakukan sedikit research terlebih dahulu.

Sumber Imej (Google)
Preference for: yamaha lc135 modified modifikasi modification lama racing blok block fz shark x1r mds cms high low cam camshaft uma

35 comments:

  1. Celaka doh pakai cam cms dengan block fz150i dah lah degree tinggi 330 lagi baik pakai cam ori fz150i degree baru 248 top speed sikit kalau nak pickup tapi top speed kurang pakai cam ori 135lc degree 232.. high cam minyak banyak motor semput kalau nak mula jalan... hujung jer laju. High cam sesuai blok 60mm keatas.. Kalau kau nak aku ada cam cms ori siap bearing NTN lagi.. high cam untuk main top speed jer.. lowcam sesuai buat jalan jauh... kalau pakai blok fz150i dengan cam ori 135lc kena main sporket dengan tayar kau 15/35..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe macam marah ja bro Imran ni kat camshaft cms tu huhu.. tak bepa sesuai nak pakai cam hat boggol tinggi2 ni dengan preference saya. cari hat rendah2 skit takpa biar low profile karakter skit moto tu. nak cuba setup lebey kurang utk daily. long distance ngan enduro skit2. low cam aftermarket susah nak cari, nak ada pun custom jugak rasanya

      Delete
    2. Bro
      saya nak cam cms yg bro imran punya tu
      sng cita kita sembang dlm fon.
      ni nom saya
      01119820279

      Delete
    3. Apa jadi kalau pakai block fz150 ngan cam CMS

      Delete
  2. Kalau aku setting dulu masa tahun lepas dengan block fz, cdi standard, ekzos standard, pakai setting carb asal tak usik pon dengan cam 135lc ori.. motor pickup gila kalau pakai sporket asal15/39 jadi aku sarangkan kau pakai sporket saiz 15/36 atau 15/35 baru ada topspeed.. carb jangan sentuh sebab carb lc v1 masih tampung block fz150i kerana dia ada aceleretor pam ini kelebihannya lc135 dulu. Plug koko coklat.... lagi jimat bro.. ini pengalaman aku.. sebab aku simpan cdi ori hehehe takkan jual..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cdi ori mmg kena simpan buat standby/backup tuk emergency apa2 & tak boleh jual. 15/36 ratio 2.4 pun sedap dah rasaya tu bro Imran nanti dah tukarkan 57mm tgk trial n error dulu kut enjin mengerang mintak gear lagi. carb ori tu pun tak porting dah kut rasanya just nak servis ngan tukar saiz jetting lain jarum dia. kemungkinan nak porting skit lubang ekzos tu rasanya.

      Delete
    2. kau pakai cdi standard? aku pakai cdi standard gak spec fz cam spring valve block. aku meter dpt 135 je. tpi slow2 gi 140. kalau aku pakai cdi racing agak dpt naik x?

      Delete
  3. Trial main jet dan pilot jet yang asal dulu lepas itu tengok plug dia kalau warna koko coklat... mesti okay caya lah aku cakap..

    ReplyDelete
  4. Masuk block fz150i automatic naik 2+hp kalau motor standard

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah bro Imran =:), main jet dan pilot jet tu tak ada lagi. dapat item ni boleh cuba progress ke seterusnya pulak.

      Delete
  5. bro..antara 4 gambar yg bawah tu..belah mana yg ori

    ReplyDelete
    Replies
    1. belah kiri.. barang cms nak beli cari packaging yg ada gambar moto ducati utk latar belakang..

      Delete
  6. Slm bro..nk tya harga block,spring n cam ori fz150i kt market skrg brapa yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slm bro.. sorry lmbt reply.. harga blick fz tu boleh dpt dlm harga bawah 3rat.. spring dulu saya beli rm80 cam bawah 90.. survey2 dlu tgk harga camna

      Delete
  7. barang cms ori,gambar ducati merah ker

    ReplyDelete
  8. barang cms ori,gambar ducati merah ker

    ReplyDelete
  9. Boss pae..mula2 nk buat lc kasi lju skit mcm mne??tkaq cdi.block.valve.cam??betul??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya boss.. tu komponen2 asas yg perlu la.. survey2 barang dulu boss..

      Delete
  10. Nk tanya sikit....klu cam cms standart ngan high cam nana lagi bagus.

    ReplyDelete
  11. Dlm market skrg byk cam cms je. Aku br beli high cam cms ngan valve spring, block 63mm utk fz Aku tapi blom pasang Lage...hehe

    ReplyDelete
  12. ASSALAUALAIKUM...

    motor abaru habis warranty.. nk modi... block fz150 + carb tzm + ekzos manifold 28mm...

    ada barang2 yg perlu lagi untuk penambahan performance?

    kalau CDI.. Brand apa yg elok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam
      barang tambahan optional, cam, valve spring high rpm, housing clucth 6 spring, coil plug yz125

      Delete
    2. ok tq... let say kalaw saya tukaq block fz 150 , cam CMS .. exhoust manifold 28mm cdi brt...

      untuk daily use .. pergi dan balik kerja estimated 60km


      carb standart, spring valve standart..

      persoalannya.. ok x? dari segi ketahanan enjin dengan top speed...

      Delete
    3. Menarik nie.... otai2 mohon pencerahan

      Delete
  13. apa jadi bila pakai block fz150i ngan cam CMS???

    ReplyDelete
  14. Apa beza camshaft fz dengan lc.. Mohon pencerahan... Tq

    ReplyDelete
  15. Apa beza camshaft fz dengan lc.. Mohon pencerahan... Tq

    ReplyDelete
  16. Beza degree bukaan dia tu.....bmcam fz buka lebih skit dari cam lc.....bila kurang degree pick up kuat skit tp top kureng.....bila kureng kena la main dgn turunkn spoket utk dapatkn top speed......

    ReplyDelete
  17. Tapi suggest block fz beli cam Alang motor kaler biru atau cam fz 150......lepas tu klu moto v2 pakai carb v1....pastu dial enjin(tengok kt page alang motor fb)....turunkan spoket 15-36@15-35,cdi yamaha thailand(orange)....in shaa Allah sedap bleh cecah 150-160

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Salam semua...sy nk tnya sikit..sapa penah pakai exzos fz masuk kt lc v1?MANIFOL DAH TUKAR 28MM

    ReplyDelete
  20. Salam...tumpang tnya abam2...sapa penah pakai exzos fz masuk dekat lc v1..manifol dah tukar 28mm

    ReplyDelete