Malaysia 135LC Owners

Budget Estimation

Based on Part One Estimation (Excluding Labour Fee)
1) 57mm FZ150/Vixion 57mm Cylinder set kit +-RM259
2) FZ150/Vixion Camshaft +-RM95
3) FZ150 OEM Valve Spring +-RM70
4) Mikuni Vm22 Mj #110 #115 & Pj #22.5 +-RM39
5) Capacitor Discharge Ignition (CDI) +-RM
6) Exhaust Modification +-RM
7) Air Filter K&N Original Thailand +-RM50
8) Tyres
  • 80/90 front
  • *90/90 rear
  • +-RM
  • +-RM88

9) Miscellaneous +-RM40
Grand Total RM

RM

Others
1) Radiator Fan +-RM
2) Temp Socket Sensor +-RM35
3) Thermostat +-RM
4) Monoshock +-RM155
5) Valve Stem Seal +-RM14
6) 428H DID Chain +-RM40
7) Oil Filter K&N x3 +-RM24
8) 60mm Copper Upper Gasket +-RM15

Grand Total RM

Total postage cost up to date: RM87
Last updated...
10 May 2013
(*) Optional

109 comments:

  1. Replies
    1. ya bro Imran.. kira bajet ja tu.. camna pun duk kira utk complete item list tu, pi mai pi mai mau cecah atas 1k jugak... ingat beli hat mana penting² dulu simpan. nanti complete baru pasang..

      Delete
  2. nak murah lagi cuba tanya Chong Motor club dekat facebook.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat Chong Motor club sya dah tgk price dia bro Imran.. blok set FZ tu dia tolak murah, gi amik by hand kat kedai RM259. postage + RM15 nanti ingat nak try quote harge kat dia ngan item2 lain skit tgk camna..

      Delete
    2. kalau rm259 + rm15 = rm274. elok try quote harga kat dia dulu

      Delete
    3. arr nanti nak try quote harga kat depa tgk camna.. tak leh kalut² sngt ni hehehe.

      Delete
  3. bro duduk kat mana, kalau RM274 elok beli kat palex, die offer rm300. Mahal sikit tapi barang boleh tengok. Kat Chong Motor kedai jauh sangat, palex dekat dgn rmh saya, lagi pon saya nak beli jugak block set FZ nie. Kalau combine beli 2 set mungkin bleh dpt kurang harga. palex ada banyak barang modi lc135. Amacam bro ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. arr terima kasih bro Gabanyayaya, sya duk penang.. area sini part2 lc ni tak meriah mcm kat sana. block set FZ ngan fz camshaft sya dah sampai total kos semua skali pos RM369.. kat palex sya bru sngt msg kat fb, tengah duk tanya nak order spring valve ngan item lain2 skit. rumah bro Gabanyayaya dekat ngan palex eh, mcm tu elok sngt beli direct kat sana ja senang skit..

      Delete
  4. yup betul.....cadang nak beli sana ja....sentul pun x jauh tapi kat palex ada banyak pilihan. shark86 pon x jauh dari rmh. Dia macam palex gak ada banyak barang motor dia jual. tinggal nak pilih aja...BTW pae8461 beli set block fz150i kat mana ? Berapa harganya ? Saya baru tanya HLY Sg. Buloh harga block FZ150i dgn cam FZ150. Die jawab RM480 dan RM100. Mahal....

    Saya belum beli apa2 lagi. Tapi cadang nak amik Block fz150 dulu. Kalau pae8461 nak apa2 barang saya bleh tolong belikan kat Palex. Manalah tau kalau beli barang banyak2 mungkin bleh dapat diskaun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro Gabanyayaya belum beli apa2 lagi kew.. arr takpa2 jgn rush kay. slow n steady kay insyaAllah, list kan item part2 hat mana bro nak beli dulu. kat HLY tak leh buat apa la, mmg harga retail depa tu. sya amik kat Chong Motor Club tu. blok FZ set ngan FZ camshaft. org Gdex hantar kan. kat Palex dia baru reply kat sya utk item kat bawah ni..

      "Original Racing Valve Spring CMS Yamaha LC135 RM40
      Original Valve Stem Seal Yamaha LC135 RM14
      siap pos rm64"

      saya duk tunggu nak konfirm kan nak transfer akaun Palex & bajet sya dah abis utk bulan ni hehe.

      Delete
    2. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=550551358294356&set=a.550551338294358.
      140892.355800677769426&type=1&theater

      hat atas ni link utk blok set FZ yg say beli tu.. kena order online. kalu risau & was was takut kena chong ka camna cuba buka link hat bawah ni pulak blok FZ set RM280 buat COD(cash on delivery). rasa² boleh slowtalk kat dia dpt murah skit lagi kut ni.

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3749520252349&set=a.3265005219776.
      2127638.1106620686&type=1&theater

      kalu nak senang n selamat bro Gabanyayaya n alang² rumah pun dah dekat nanti list kan item n amik kat palex terus ja..
      cadangan & idea ja ni bro Gabanyayaya

      Delete
  5. yup....kalau nak ikutkan boleh pokai habis tapi x pa....kta slow2 dulu. Saya pon rasa bak amik kat palex je senang. Mahal sikit tapi tak pa.

    Tapi satu ja kat Palex nie, barang2 harga x konsisten & slalu tukar. Valve seal kat FB tulis RM10 / 4 pieces tapi bro beli RM14, racing valve spring harga RM80 kat website tapi bro beli RM40....!!!!

    Conrod bro pakai apa ? Stock LC ke atau FZ ? Saya cdng lps block saya nak pakai conrod FZ sebab tebal sikit dari conrod LC walaupon saiz sama. Utk keselamatan...HLY jual RM200 1 set, tapi brand jepun TKRJ bleh dapat bawah RM200.

    Lagi satu saya suggest bro amik high speed bearing utk crankshaft. Dlm RM60 bleh dapat. Kiri dan kanan, 2 pieces. Recommended.

    Part lain kemedia bleh.

    Apa pon esok saya nak pasang disc break belakang kat UTM Racing. Mintak2 tak mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaya boleh jadi sbb ada 2 3 org yg handle urus niaga kat palex tu.. tapi still ok lagi tu. rm80 spring valve TK tapi tak ada stok. hat rm40 ni CMS nya valve spring.

      Conrod sya ok lagi tu cuma part2 dlm nak replace item kecik2 mcm clutch bush tu + radiator fan ngan thermostat sya mmg dah kong. conrod standard ok lagi nak pakai utk blok 57mm ni & mmg boleh support. takat ni nak buat bahagian topset dulu ja..

      Delete
    2. saya pakai lc ss v2. Motor baru lagi.....baru sebulan tapi lepas pantang dah. saya pakai break 125z tiruan je. Beli dari mudah.com. Barang baru blom pakai org tolak murah. Sy ada caliper jenama Y-teq pun beli dari orang tapi mcm ada problem je. Tu sebab guna 125z punya. Tapi tiruan la. Baru mahal. Shark86 ada jual barang nie. Dia kata y-teq x bagus banyak problem. 125z ok walaupon tiruan sebab dah 3 tahun jual & x de masalah.

      Sebab saya pasang caliper belakang adalah nak jimat. Kalau drum tiap2 bulan kene tukar pad. Last2 drum haus makan dalam, Alamatnya kene tukar rim baru. Malas guna la disc. Jimat walaupon mula2 payah sikit...

      Delete
  6. bro Gabanyayaya pakai lc first model ka hat mana satu tu. klu original nya brake disc blkg 125z nak masukkan kat lc mmg makan modal.. pump set dia ja boleh cecah rm300++ tak termasuk rim lagi. klu sya mungkin akan upgrade pump brake caliper depan tu ja, sbb stopping power semua kat bhgn brake depan. sekadar pendapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waaah baru lepas habis pantang ka hehehe
      arr betul tu.. sport rim yteq tu ngan pump set dia saya ada beli tapi terbengkalai dan simpan kat rumah ja.. pump yteq mcm tak meyakin kan.. arr takpa elok gak tu.. teruskan hajat nak pasang brek disc belakang tu... nanti ada modal sya pun nak cuba beli hat replica brake pump tu pasang ngan rim yteq sya tu.. nanti apa2 kita update lain bro Gabanyayaya...

      Delete
  7. saya nak tanya sikit part2 dalam LC nie tahan ke ? Kuality ok ? Part apa yg selalau tukar setiap tahun atau tiap2 kali overhaul ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. original part OEM tahan n kualiti ok bro Gabanyayaya.. dia jadi tak tahan bila kita dah modi2 moto kita tu hehe n bnyk problem akan mai n kena kerap masuk bengkel kalu cara pemasang tak betul.. conrod original boleh lagi tahan n support blok 57mm sampai ke blok 62mm.

      Delete
    2. sya suggest bro Gabanyayaya ride dulu renggangkan part2 dlm enjin tu n training dulu lc bro Gabanyayaya tunggu milage 20000km++ baru upgrade blok tu, nak pakai lama buat top set ja standed mody enjin jgn usik sngt.. sementara tu beli part2 simpan dulu. sya bahagian dlm enjin tu tak usik2 apa2 maintain minyak enjin ja 5 tahun ok dan mantap lagi, cuma skang baru nak ada major problem n mungkin dah tiba masa nak upgrade..

      Delete
  8. haha cara bro pae sama dgn cara saya. Bli part dulu, simpan sampai overhaul. Nanti bayar upah saja. Biasa la part LC mahal hooo. Skarang saya pakai maintain minyak, oil filter dll ajer. Guna HDEO petrol canada. Bagus utk long distance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. arr sempoi tu bro Gabanyayaya.. lc standed gaban ni tak usik enjin jaga maintain minyak enjin pakai hat elok skit insyaAllah mmg boleh tahan lama. hat part luar2 tu elok sngt wat persediaan utk upgrade kan blok tu. tayar depan masukkan 90/80 blkg 110/70 set spoket balik mmg mantap. sementara waktu ni research dulu tgk apa yg patut n nak setup camna yg sesuai utk preference diri sendiri.. insyaAllah smoga berjaya bro Gabanyayaya..

      Delete
    2. petrol canada bnyk org review sedap pakai n enjin bersih.. tak kesempatan lagi nak belanja moto saya tu rasa petrol canada.. dah masuk 3 kali jumaat masih tersadai kat blkg rumah, patah kaki skang ni n susah nak buat apa2 urusan.. duk kayuh gerek ja gi kedai beli rokok daun hehehe..

      Delete
  9. baru blik dari bengkel utm racing pasang disc break belakang. Boleh tahan jugak upahnya termasuk barang2 kecik2. Hasil kerja sangat kemas. Patut la bebudak ramai modi kat sana...Moto kat sana2 rata semuanya modi kaw kaw. Paling hingus pon pakai block 57mm yg lain guna block 60mm keatas. Depa kata block racing yg bagus & tahan & murah ialah block racing Shark. Pakai bertahun ok lagi.....

    BTW hujung bulan saya mungkin akan amik block fz dengan penjual dalam facebok yg bro pae bagi kat atas. COD dekat dgn rmh. Harga pon RM280. Bleh la....thaks bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahniah bro dah upgrade braking.. aisey camni nanti saya pun ada modal insyaAllah nak cari jugak la satu brake replica tu pasang ngan rim yteq blkg yg dah naik bersawang kat blkg rumah tu. utm racing cam fimiliar jugak la worksyop dia. blok shark 62mm mmg ramai rekomen.. tuk tahan lama pakai shark 62mm hat low compression seramik nya.. buat sementara waktu 57mm cukup kut tuk setup org dah berumur cepat gegar lutut cam saya ni hehe nanti tgk nafsu camna tak puas agi leh upgrade naik hehehe.. arr slow2 kita kolek barang dulu n buat masa ni research dulu ngan survey2 apa yg patut..

      Delete
  10. block shark murah tapi utk senang maintain guna fz je la. mahal sikit tapi x pe. bleh guna lama.

    kat peneng ada bengkel modi mana nanti nak mod motor ?

    break 125z bleh usha kat mudah.com.my. ada org jual murah kadang2. kalau nak beli bleh beli dari shark86 dalam rm120 complete. replica tapi katanya ok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. arr tula bajet nak pakai lama tu amik blok fz.. tak tau la kat mana area sini ada bengkel yg boleh watkan.. cam alah n memilih jugak nak bagi org buat n pegang kan moto aku tu hehehe. duk tunggu brg complete dlu baru nak pikir pasal sapa nak buat kan n kat mana.. nak buat sendiri takut nanti pasang2 ada baki skrew pulak haru jadinya hehehe takpa kita relex2 santai2 dulu arr hehehe

      Delete
    2. bro perkara paling penting sekali adalah mekanik. tak guna ada barang bagus tapi mekanik x reti pasang dan setting. kang nanti jahanam plak. kat kl banyak la pilihan. saya suggest buat research kat forum mbc dulu. mesti ada bengkel yg berpengalaman kat area utara. pendapat saja...

      Delete
    3. betul tu bro Gabanyayaya, tu yg duk jadi cam alah n memilih jugak nak bagi org buat n pegang kan moto tu.. arr takpa la lagipun lmbt lagi nak siap kolek brg2 ni sempat la merisik dulu tgk kat mana leh watkan...

      Delete
  11. bro, Chong Motor Club tue memang jual barang Yamaha ke ? Beli block FZ dari sana ? Jadi depa nie x tipu la...??? Barang ori ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro Gabanyayaya ni mesti ada rasa was² n risau kena chong beli brg kat chong motor club tu hehehe.. arr brg dah sampai ni n ada dlm bilik blok fz ngan cam fz.. kalu tak ori nanti sama2 kita gi kedai dia balik bawak resit sbb dia tulis original.

      Delete
    2. sya suggest bro cuba tanya kat Alil Jke, buat cash on delivery, kat dia rm280 slow²talk leh murah skit lagu kut tu n mmg dah murah harga rm280.. nak order online dari chong motor club RM259+postageRM15=RM274 beza skit sngt ja jdi better amik kat Alil. sya terpaksa order online sbb mmg duduk jauh. mmg ada risiko arr bila order on9 ni bro Gabanyayaya hati² kay, tgk feedback org ramai dulu trusted seller atau tidak lepas tu tawakal kay insyaAllah..

      Delete
  12. btol la tengak pikir2 nak beli dari Alil je...dekat ngan rmh. Tapi die jual block ori Yamaha Indon. Ok ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. arr kilang vendor dari sana bro Gabanyayaya.. rasanya beli kat HLY pun stok brg2 tu mai dari sana jugak.. arr takpa la pikir2 kan dulu nanti buatkan keputusan tgk camna.. kalu pening sngt nanti nak beli kat mana atau sapa kang mlm wat solat istikharah hehehe..

      Delete
  13. Tayar 90/90 murah dapat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kedai tmpt sya dekat kepala batas, pakai tayar 90/90 VIVA rm88. hat duro 90/90 rm120+ penah teman member pi pasang kat situ jugak duro 110/70 blkg rm115

      Delete
  14. kenapa duro 90/90 mahal dari 110/70....120 rasanye ble dapat corsa r46 kat kl

    ReplyDelete
  15. rim 1.85 boleh pakai tayar lebor 100 atau 110 tak ? Kalau boleh mesti syok mcm lc es...

    ReplyDelete
    Replies
    1. arr tak tau la napa harga nya mcm tu bro Gabanyayaya. boleh jadi ada kedai dpt murah skit, ada dpt mahal skit sblm nak jual kat kita. duro siam pun ada murah 20 30 ringgit, tapi stil boleh pakai. rim standard tu boleh ja masukkan 110/70 blkg, depan 90/80 nanti dia kembang mcm donut nampak montok berulas jugak, sempoi tu harharhar. 110/80 blkg mcm dah berat sngt nak tarik tuk lc standard ni.

      Delete
  16. check kat forum rim 1.85 kalau pakai tayar 100/80 masih ok lagi....x bulat atau donut....ini kira maksimum. Betul ke nie ???? Kalau ye nak gak sarung sebijik. Shah alam ada kedai jual tayar sbk besor besor seken hend.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmmm x pasti pulak 1.85 maksimum dia bepa. LC5S depan 70/90 x 2.15, blkg 100/70 x 2.50.. 4 speed 1.6 depan 1.85 blkg.. 100/80 lebar skit dari 90/80 tapi tak tinggi mcm 90/90 nya tayar. 90 mewakili lebar, 80 mewakili tinggi tayar. mcm tayar 80/90, 80 lebar, 90 tinggi.. macam 110/70 lagi lebar tapi rendah skit. Rim 1.85 tak lebar jadi donut tak boleh kembang. rasanya gitu kut hehehe pening plak jadinya.. better search dulu atau tanya2 dulu pada sesapa yang lebih arif bab tayar ngan rim size ni tgk camna.. takut terjadi ilmu sesat tayar plak nanti hehe..

      Delete
    2. 90/80 depan rim 1.6
      100/80 belakang rim 1.85
      mcm ni pun rasa dah ok sngt, terlampau oversize & besar sngt pun nanti nampak tak normal dan dah jadi abnormal plak.. blok standard takut letih plak enjin moto lc tu kena kerja lebih. kena tgk sprocket ratio tu balik nanti sebab circumference tayar dah beza ngan tayar saiz standard.

      Delete
  17. tu sebabnya guna block 150cc + bearing tayar skf enduro + sprocket 15-38 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaya blok fz tu kira sedap dah nak tarik setup mcm ni..

      Delete
  18. pasai block fz nie aku tgh pikirin nak bli ngan sapa....kat palex rm300 kalau order mcm hang punya murah sikit.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti sampai masa nak beli, boleh buat keputusan bro Gabanyayaya. skang ni boleh pikir² kan dulu. setup tayar tu dulu pun ok jugak rasanya.

      Delete
  19. senang amik ja la hang punya....nag bli lain yuk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh blok sya tu dah kena air basi la bro Gabanyayaya.. dah buat bantal peluk pun jadinya.. barang, modal semua tak cukup lagi ngan patah kaki skang ni, apa penyakit yg ada ngan nak kena lagi moto tu pun tak tau la. arr takpa nanti sampai seru insyAllah tergerak la hati bro Gabanyayaya nak beli kat sapa atau kat mana hehe, jadi plan nak buat kat worksyop mana nak pasang blok tu

      Delete
  20. pae...ko buat bantal block tue....jangan lemau kang....barang2 yg ko beli tue cukup utk modify aje....ko kene besarkan lagi modal utk restore balik bahagian2 yg lain....water pump, clutch kene tengok jugak.....timing chain etc.....segala gasket dan oil seal kene tengok jugak.....

    ko bli block kat Chong Motor tue ok ke ???? Mcm mana ko deal dgn depa....call ke atau sms atau ko hantor surat. Ok tak cine nie....???

    Pasal bengkel x de masalah. Aku duduk kat Gombak. Dekat dgn UTM Racing. Aku pasang disc belakang pong kat sana. Kerja kemas tapi mahal sikit. Nak buat ekzos ada bengkel Takim. X jauh gak dari rumah. Ko google Takim ekzos nanti ko tau la bengkel famous nie.

    Aku rasa baik ko hanto aje LC ko kat KL nie. Naik van pun ok. Sebab sini lengkap semua ada. Takut nanti ko bawak bengkel tah hape2 tah nanti jadi masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. uiks boleh lemau ka blok tu adeh.. lama jugak la duk angau nak upgrade skit kapasiti moto tu. arr nanti mlm simpan dlm almari pulak tapakan kat situ kut boleh tambah xtra power hehe
      modal tak kencang la bro Gabanyayaya tu pun nasib baik la orang rumah tolong topupkan kalu tak memang lama lagi la nampak gayanya kena kayuh gerek huhu.. cdi tu pun dah tak lepas nak beli ngan bajet rasanya kemungkinan kena tangguh dulu. skali lagi ada modal insyaAllah mmg hajat nak overhaul ngan rebuild skali, nak salin part2 dalaman moto tua tu.

      Delete
    2. beli kat chong motor part deal kat facebook. msg dia masa tu konfirm kan part yg kita nak, lepas tu dia confirm final price. maybank2u reference number kat dia. dia amik nama alamat no tel. deal pagi sok petang next day delivery. tapi apa pun order kut postal camna pun ada risiko n nervous jugak la.. suggest better COD, kurang berisiko.

      Delete
    3. uiks mcm tak tergapai ja nak bawa gi kl tu bro Gabanyayaya .. arr UTM racing tu bnyk customer review worksyop dia buat keja elok mekanik dia org panggil kecik kut. mahal skit takpa tapi hasil keja tu cermat n kualiti. takim pun ramai rekomen tuk ekjoz. arr takpa nanti survey2 dulu tgk worksyop atau sapa2 yg boleh watkan.. takut jugak beli barang tapi nanti buat mcm halai balai ja pun tak guna jugak. moto nak buatkan daily n cari makan ja pun n sedap skit nak potong bas & lori atas hway tu..

      Delete
  21. untung ada org rumah....bleh top up kan.....hehehe

    pae Chong Motor guna delivery apa ? Poslaju atau fedex ? Brapa lama kene tunggu sebelom barang sampai ? Rasanya ini x tipu kan sebab tengok dia ada jual banyak barang kat Facebook......Nanti aku call lah. Risiko rasanya x de kalau penjual nie betul. aku bli barang nun jauh sampai USA, England sampai lah ke Rusian pon sampai jugak guna pos normal.

    Motor bleh delivery. Rasanya x mahal snagat kot....leh simpan kat rumah sini...x de hal.... : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh sorry2 bro Gabanyayaya mcm sonok n tak sabar plak nak kawin ni rasanya huhuhu, bakal orang rumah insyaAllah hehehe.. terima kasih ya mem besor saya yg rajin jenguk blog n sponsor ya hehehe..
      arr sya pun waswas gak memula nak order tu tapi last2 tawakal jugak, sbb price dia paling rendah n bajet saya kecik, dia hantar Gdex nya courier. mcm sya order sblh pagi.. blok ngan camshaft fz tu, ptg sok sampai dah. nanti minta nombor tracking. Skang valve spring ja ada problem ngan seller lain. arr takpa bro Gabanyayaya, sya kena slow2 kayuh hehehe, insyaAllah nanti sampai la hajat tu hehehe =:)

      Delete
    2. oh nak kawin....bagus. pastikan mdal mod motor x kacau modal kawin cukup lah....kalau x block tue jadi hantaran nanti :)

      TK valve spring tue rasanya dah ada stock kot....nanti sy cuba tanyakan....

      Delete
    3. hehe.. arr tk valve spring tu mmg ramai rekomen, rare item jugak n selalu out of stock. sya duk cari cms valve spring ada marking (H) dah 3 minggu seller diam lagu tu ja. ada kol minta update status pun diam jugak lepas tu adeh. selain valve spring tinggal mainjet ngan pilotjet ja utk carb lepas tu boleh dah nak progress pasangkan

      Delete
  22. ingatkan dah beli dah spring valve cms tue.....x nak tunggu sampai spring tk ada stock ke ? tk lagi bagus dari cms.....

    anyway aku dah pong berjaya membeli sepasang crankshaft bearing FAG C3 dari ebay. Barang baik nie. Ada yg beli sampai RM150 seketul. Aku dapat sepasang baru European made dari ebay uk dengan harga RM115 termasuk post ke Malaysia. Jimat lebih 60% Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la, ingatkan masa deal ngan seller ni dah ready stock, nak masuk 3x jumaat tak sampai lagi ni adeh, pastu ada topup duit skit kemarin tambah amik hat FZ nya oem valve spring pulak, tengok jadi gumana takmau putus asa ngan seller sorang ni.

      wahh FAG C3 bro Gabanyayaya, bearing pusing laju low friction betui ni hehehe, bearing tu sepasang skali ngan post kira berbaloi sngt. price camtu beli tak pasang lagipun takpa simpan tapakan dulu kat rumah hehehe. hat bearing size lain camna dah survey ka bro Gabanyayaya,

      Delete
  23. sapa seller nie ?? palex ke ??? aku nak angkat tk spring kat palex.....kalau ko nak nanti la aku cuba tanya kalau bleh dapat diskaun kalau bli 2 set.....spring jenama lain ada jugak....jenama hispeed thailand. aku bleh rekemen kalau ko nak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro Gabanyayaya mcm tak best pulak jadinya nak sebutkan identiti seller takpa nanti apa2 saya give a heads up kay... arr bro Gabanyayaya proceed dulu, last saya tanya 2 3 minggu dulu tk spring palex tak da stok. deal ngan fadzli tu, dianya PR OK sempoi!, sya nak hold jap biar settle bab part item ngan seller ni dulu. sya klu boleh dpt spring valve original oem fz tu pun kira OK. apa2 insyaAllah kita update lain nanti

      Delete
  24. Aku pakai cam fz Dengan spring valve 135lc Ada masalah bunyi bising. Rupanya spring floet problem. Boleh Rosak motor Aku. Nanti Aku nak tukar spring valve fz150i Dan brt super head mx Jupiter.

    ReplyDelete
  25. Cdi Rextor Adjustable Yamaha LC135. Carburetor upgred lc135 V1 porting (korek) utm racing... blok fz150i.. dyno test 14.5hp... baru semalam buat dyno di utm racing. 1.5hp hilang sebab auto dan clutsh plate dah haus lama tak tukar... pickup hilang... hahaha.. Rocker Arm dah tujuh tahun tak tukar hehehe bunyi bising gila.. sepantutnya 15.5-16hp kata pomen utm racing.... kos korek carburetor rm135 campur dyno rm50 semua sekali rm185.. horse power naik 2+hp motor rasa lain gila... rasa simpan duit nak ambil brt super head jupiter mx boleh naik 1.0 hingga 1.5 dengan blok fz150i.. belum pakai lagi dengan blok x1r ceramic black edition 63mm dengan carburetor mikuni tm28 flatslide dalam simpanan dirumahku. Anggaran dyno mesti 20hp keatas hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah nanti dah tukar penaik pakai blok 63mm + big valve + carb besor = up kuasa kuda. blok 57mm mesti rasa dah kureenng hehe...

      Delete
  26. bagi aku dyno test penting.... kalau dah over 20+hp... boleh potong rxz dan z125 standard dah...
    paling power aku jumpa utm racing punya lc135 hampir sampai 30hp... boleh lawan tzm150 dan kips ninja150..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak naik hp mcm tu bro Imran ingat nak kena 62mm keatas dah rasanya, valve besar, carb besar, coil plug, ekzos, port & polish errr bnyk tu nak kena buat hehe.. bajet kencang moto pun mesti kencang ni huhuhu, nanti bro Imran dah tukar baru nya auto clutch ngan clutch plate dapat la balik 15.5-16hp.. lc ku gagah berlari jugak tu hehe, ka masukkan 63mm hat duk simpan lama tu

      Delete
    2. banyak dah ko kumpul barang pae.....!!!! Brapa ribah dah habih.....

      Baru balik dari utm racing checking aku punya break disc belakang. Tak berapa grip dan berbunyi. Jeli cakap ini brek local tu sebab ada masalah. Nampaknya kene beli baru lagi.....tangguh lagi la projek nak beli block baru. Rasanya baik aku upgrade bearing depan dgn belakang dulu. Baru afdal. Modify ringan2..... DIY voltage stabilizer pon dan nak siap....

      Delete
    3. problem ka brek disc blkg tu adeh.. brg loker ni kualiti dia mmg boleh dipertikaikan la. orginal brek disc complete set baru mau cecah ½k kasar & makan modal jugak. sya nak tukar piring disc OEM besar depan 125z tu pun mahal jugak tangguh kedepan dulu. total barang tu tolak tambah sana sini dekat rm850+ dah. tinggal peruntukan modal nak pasangkan jer ni. tukar bearing dulu ngan tayar skali ka pun cantik gak tu bro Gabanyayaya, betul tu, slow² progress dulu insyaAllah afdal, berkat n tahan lama =:)

      Delete
    4. DIY voltage stabilizer... bagi key word or clue2 nanti sya search kat google tgk baca². dulu ada ingat nak pasang relay BOSCH tapi tak jadi plak lepas tukar dry cell bateri rasa ok dah tuk electrical nya.

      Delete
    5. kalau nak pasang relay baik pasang yg ori. kalau nak pasang relay utk buat lampu emergency beli je relay stendet & buat sikit wiring dan pasang suis....siap. Sumber boleh cari di Youtube. Die ada tunjjuk step by step.

      Voltage stabilizer boleh google. Tap je voltage stabilizer diy utk motor berlambak keluar sia circuit sekali. Senang giler nak buat janji boleh cari capacitor dgn value yg sesuai. Kedai elektronik banyak. Ada budak siap jual lagi.

      Satu lagi rahsia....aku jumpa produk baru 9power dari indon utk stabilkan voltage ke plug. Harga RM25 jual sini. Ini pong bleh diy dgn modal RM5. Semua beli kat kedai elektronik. Google dan baca dulu....

      Delete
    6. adeh sya pening gak bab wiring ni kang diy nanti lain jadinya. 9power ni sambung kat plug tu ja kan.. ok gak tu boleh consider tuk masukkan ngan cdi standed tu.. baca review pickup bertambah. dlu relay tu nak bagi lampu terang skit. apa pun insyaAllah sebelum bulan 6 ni moto perlu sngt2 kena jln dah gamaknya..

      Delete
  27. pae repair motor kat bengkel mana ????

    pasai valve clearance tue mcm mana ??? X de citer pong kat sini....meh citer sikit pasal valve clearance utk lc150 nie .....

    ReplyDelete
  28. blok pasang kat mekanik sebelah kampung ja bro Gabanyayaya. buat kat blkg rumah. hantar moto hari khamis ckp nak buat hari sabtu tgk2 hari jumaat dia dah pasang siap semua.tak sempat nak tgk dia buat keja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. valve clearance aka setting teppet. camshaft bila tukar yg lain atau aftermarket tinggi bonggol degree dia (cam profile) jadi kena adjust balik setting teppet ikut kesesuaian atau ikut setting mekanik, biasanya orang akan buat pocket valve (dlu sebut buat sampan kat piston) kat piston tu bro Gabanyayaya. biasanya bunyi "tik tik tik" atau bunyi mcm org menukang valve mcm bercumbu dengan piston. tuk piston fz ada kawah jenis low compression + camshaft fz bonggol tak tinggi jadi tak ada masalah sngt. cth utk setting valve clearance ada kat nota Necessity item #2

      Delete
  29. setting tepet...cakap le....baru tau hehe....setting bermakna ketatkan nat yang pegang valve utk set kedudukan valve naik atau turun supaya tak bertembung dgn piston masa piston naik tul dan masa valve turun tak ?????

    kalau ye cakap ohoi...!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohoiiiiiiiii....!!! arr tula sorry la bro sya ter pakai valve clearance pulak.. skema sngt rasanya hewhewhew

      Delete
  30. baguih la....motor laju la nanti.....apa sal guna spring valve fz ???? Palex dah start jual spring hispeed. Ini bagus nie siam mari baru rm60.

    aku ada problem dgn break belakang yg pasang ari tue...cikai sangat...pi tukar 125z tiruan nya bli dari orng murah. problem gak. last2 bli 125z ori tapi seken. baru ok sikit tapi ketat gila. hantar bengkel depa kata piston jem. bila aku hantar bengkel lain ada pomen kata piston x jem cuma kene setting balik kedudukan caliper supaya tengah dng disc. bubuh washer setting sikit siap. longgar sikit. rupanya pomen pon guna lc pakai beak 125z jugak.

    pengajaran...kalau nak modify cari la pomen yg pandai nak modify motor anda...lagi bagus yg guna lc sebab dia lebih paham pasal motor anda....sebab x semua pomen reti. Last2 jahanam....sekian wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. order valve spring lain, berminggu minggu tunggu last2 amik spring valve fz jugak.. moto ringan masuk blok tu tapi carb set tak cun lagi.. cuma piston low compression rasa tak padat sngt. tayar besaq tak beban sngt nak tarik jadinya.. 50kmh-60kmh running in... betul bro aku 2nd kan pendapat ni nak MODIFY LC kena cari pomen yg SPECIALIST LC dan PANDAI bab lc ni + ikhlas menjalankan perniagaan. kang duk kena ranjau ngan kuar $$$ bnyk..

      ps:harga brek 125z baru ori tak menyelerakan..

      Delete
  31. sapa rekomen mekanik ????

    motor dah jalan ???? laju tang mana ????

    setakat nie apa yg dan masuk dan apa yg belom masuk lagi ???

    compression x padat sebab apa ?? ini problem ka kalau guna block 57mm

    ReplyDelete
    Replies
    1. piston fz type low compression. nanti refer balik gambar piston dia compare dgn piston 54mm blok standed, ada kawah lengkung tu. piston 54mm flat. rasa tak padu sngt atau berkemungkinan boleh jadi sbb carb tak ngam lagi tu. biasanya nak up compression blok fz depa squishband. potong blok bhgn atas dlm 0.5mm atau 1mm + poket valve. tak boleh nak review sngt lagi bro kang tersilap bagi info plak. 40% progress. peel moto tak sama bro masing2 ada kerenah nya, part lain2 yg dah tua N overdue ada lagi yg perlu tukar $$$ adeh.

      ps: setting terbaik & optima + buat hat mana yg mampu dulu

      Delete
  32. mekanik buat part2 time gitu ja bro Gabanyayaya boleh la tolong2 pasangkan tapi nanti nak kena double check balik lepas habis pantang mcm setting teppet tu. TDC marking fan radiator, thermostat, coolant. moto skang dah jalan duk monitor eo ngan benda2 lain, setting carb tak buat lagi, nak kena tukar manifold ekjoz dulu dengan tukar jetting tuk carb bru nak masuk bab tuning. ringan pakai 90/90 blkg 80/90 depan 15/37 + beza dari blok standed 54mm. cdi standed.

    ReplyDelete
  33. kalau cam tue kene pakai kawah naik ataih....piston kawah nasi lemak,,,,,tergugak tengok katalog piston jenama hispeed thailand. banyak betul jenis piston yg bleh pilih. piston steng pon ada. ringan gila.....

    pie badan ringan....ringan la motor pegi :)

    BTW baru aja order clutch palte wave 125 ori dengan auto clutch lc ori kat Chong Motor Club. Tak tahan tengok harga dia. Tempat lain mcm kat Palex beratus. Ini kira pembelian pertama lah setelah berminggu-minggu pikir2 takut kene 'Chong'. Pae beli block FZ ini ok kan.....ori....??? So tawakal je la masa bayaq tadi.

    Lepaih nie x tau apa lagi aku nak beli kat sana.....habih la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah dah order blok pun ni heheh tahniah² arr kalau tak ori nanti nak buat cara org marah kita gi bakar kedai dia kat n9 tu atau nak cara org ada sivik kita wat aduan kat kpdnkk ja harharhar..

      piston sya dah survey bro Gabanyayaya. kalau betul2 nak tukar jugak cari hat jenis material forged type, piston hat flat tu pun dah ok. piston bonggol tinggi mmg betul2 nak layan high compression. material diasil ni memilih bulu jugak nak combine piston ngan dia. material piston ori fz terbaik. atau alternatif lain jgn pakai cam fz, pakai cam lain profile bonggol tinggi skit cth mcm cam baru CMS ada yg marking(T) ada compression pin slot

      errr agak sya moto Gabanyayaya baru agi rasanya ni, clutch plate ngan auto clutch dah out ker.. part oem yg kilang pasang tu mmg terbaik n rasanya boleh tahan bertahun tahun + ikut jarak mileage..

      lepas ni beli CDI BRT Dualband pulak bro Gabanyayaya hahaha "racun racun"

      Delete
    2. bro nanti bila2 check page ni http://malaysianbikers.com.my/forum/index.php?topic=72073.1120 ada piston flat 57mm utk blok FZ150 rm75. nak kena call tanya anep dulu. sya pun insyaAllah round two kedepan² ada modal serius nak consider pakai piston flat ni + tukar lagi apa yg perlu utk moto tua tu. piston fz ori low compression kureng menyegat bila pasang kat LC, tadi test run dari toll bertam ke toll sg dua + patah balik n carb tune tak cun lagi... plug putih hangat gila enjin

      Delete
  34. pae aku blom beli block fz lagi lah.....aku cuma order clutch plate wave ngan auto clutch aja. clutch motor ok lagi cuma nak stock sparepart aje sebab nanti bila nak service barang dah ada. lag pon harga murah jadi beli sikit2 dulu. kalau beli kemedian nanti mahal plak. auto clutch palex jual RM125 tapi kat Chong Motor cuma RM99 jadi murah kan.....

    buat masa skarang aku stock barang nak service dulu.... barang2 mod & upgrade nanti baru beli. X penting sangat....

    anep kat forum FZ jual barang mahal sangat aku tengok. Aku suggest pergi facebook cupcai sebab dia ada banyak bawak barang hispeed dari Thailan. Semua jenis piston ada. Piston flat siap ada kawah valve tue aku tengok mcm bagus jugak.

    pae ko pakai clutch wave 125 pickup weh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. arr elok tu.. beli sesiap simpan dlu.kat chong motor tu jadi murah mungkin sbb skali dia order kuantiti yg bnyk.
      clutch plate wave 125 double cek balik bro.. tak silap saya lc v1 first badge sama ngan wave 125. 2nd badge 3rd badge v1 sama dgn wave 110 dan seterusnya v2 tak pasti, takut gigi dia x sama. sya skang tgh pakai clutch plate wave 125. masuk gear x smooth sngt, mungkin sbb2 moto dah tua sama kut atau bersangkut paut dgn autoclutch dah haus gamaknya.

      nanti part dah sampai dkat batu muda tu boleh tolong bagi part serial number utk auto clutch? nak cek sama tak ngna part number 1S7–E6620–00

      Delete
  35. part dah sampai hari nie....cepat btol....clutch plate wave dan auto clutch. belek-belek rasanya original lah nie....

    pasal auto clutch tue betul la...sama v1 dgn lc v2 1S7–E6620–00. palex jual rm125, Chong Motor jual rm99 aje. Jadi clutch lc v1 sama je dgn v2.

    pasal clutch plate wave tue betul ke x sama dgn lc v2 ??? biar betul sebab dah beli nie......bleh tlng cek. rasanya bleh kot............

    mana tau saya di area batu muda ??????

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama ka bro ok2 tq.. nanti ada modal boleh order la autoclutch tu. pasal clutch plate nak kena confirm lain sebab kemungkinan ada lc batch baru clutch plate dia gigi tak sama dgn first badge punya, takpa simpan dlu bro Gabanyayaya, lmbt lagi nak haus plate original tu nanti sampai masa nak tukar kalau sama gigi plate dia masukkan ja.
      arr terbentang nama kat chong motor club tu bro.. tgk part yg yg order tu duk rasa mmg tu bro Gabanyayaya punya hehe

      Delete
  36. x privacy langsong kalau beli barang dari Chong motor nie.....

    tlng tanya kan mekanik kat sana pasal clutch plate tue.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. arr betul tu.. dlu masa beli brg kat situ terbentang jugak la nama siap complete dgn alamat nombor telefon semua ada. nasib baik tak payah bagi no ic. arr takpa nanti kita tanya2 dulu pasal clutch plate kemungkinan boleh jadi sya tersilap pun ada

      Delete
  37. aku nampak nama hang...hang duduk kat permatang sintok....hehehe

    ReplyDelete
  38. pasal clutch plate tue lc ss ada pakai 4 keping.... 3 keping besar 1 keping kecik. yg besar aku kira kat gambar ada 18 gigi....honda wave 125 clutch plate ada 18 gigi jugak....rasanya sama. Chong motor ada gambar close up bleh tengok.

    ada org pakai 4 keping besar trus.....

    ReplyDelete
  39. aisey kantoi daaa.. chong motor club punya pasal ni hahaha btul tu bro first badge lc 2006 - 2007 3 keping besar 1 keping kecik.. nak pakai wave punya 4 keping besar satu palte kena buang kusyen palte kut namanya. hat badge kedua ngan seterusnya tak berani nak confirm sama ka tak bro. adeh bro Gabanyayaya coolant bocor kat waterpump. sok nak kena process.. nak modi moto ni kena sediakan $$$$ bnyk2 mesti mau cecah riban jugak...

    ReplyDelete
  40. Itu mesti pump gasket dah kong tue. Kene tukar. Yang bulat tue. Murah je....skali dgn o ring.....

    Piqiaq la punya piqiaq rasanya batal niat nak upgrade block FZ..... :(

    Piqiaq punya piqiaq aku nak angkat block 60mm hu ha ha ha....

    Ye betol block racing problem....tapi bila baca forum banyak juga yg positif. Tinggal cara guna dan jaga saja beza. Pomen pon suggest aku guna block 60mm. Jangan lebih dari tue sebab 60mm paling bagus utk long distance.

    Pilihan block adalah Shark seramik, X1R dan UMA. Shark murah X1R aku tak pasti tapi ada kata bagus. UMA mahal giler dan x de saiz 60mm. Cuma tinggal satu lagi brand yg bagus dan tahan dari seberang yg aku nak ambik tapi x de stock kat sini. Harga mahal dari block ori FZ murah sikit dari UMA. Kalau aku bli trus dari indon murah giler......60mm vrommmmmm Ada bran !!! ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. elok tu bro.. 60mm keatas baru rasa torque dia tu. 62mm keatas saja rasanya yg kuar seramik MDS atau Shark tu x1r. Uma ni pun ramai pakai kata berbaloi. yg blok original simpan bebaik. mekanik yang nak pasang dengan setting moto tu penting.. InsyaAllah kena caranya ok bro..

      Delete
    2. standard kilang terbaik & tahan lama

      Delete
  41. pae

    motor mcm mana skarng ? pikap dan top speed ok ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pikap ok. top speed last try 80/90 90/90 15/37 160kmh.. carb set tak kena lagi. exhaust rengkung tak cukup besar. nak tukar pakai cam lama tgh duk cari bearing NSK 6906 top tak sedap. nak tukar waterpump gasket ngan O ring set teppet balik 0.10mm 0.16mm.

      Delete
  42. wei gila 160 dah sedap dah tue. low compression pon laju gak.....

    manifol ko pakai saiz apa ?

    pasal cam tue, cam fz tak ok ka ? fz lagi tinggi dari cam lc patutnya lagi bagui la.....

    x silap lc ada 2 bearing kat cam 6906 & 6001. kalau nak puas hati beli bearing kat online atau ebay. murah sikit. hi speed pun banyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. manifold dekat tengkuk tu saiz standard lagi cuma pebesar skit ja dari rengkung tu masuk chamber.. rasa mcm tak lepas habis nanti tgk kedepan try tukar manifold 26 atau 28mm tgk jadi camna plak. dlm chamber semua sarang tak ada ada dah karat patah semua. mcm tak ada back pressure langsung. boleh jadi carb tak kena setting agi tu..

      cam fz tu tinggi skit dari standard bro Gabanyayaya pickup ok tapi top dia mcm tak sedap sngt. nanti nak try balik cam hat original kena tukar bearing lama tu rasa dlm rm22 kut. cam standard pickup mcm biasa tapi bila lajak long dia sedap..

      Delete
  43. setting tepet tue mana ko dapat infonye ? mcm pomen je ko ? ko setting sendiri ke atau hantar kedai ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. arr setting tepet ada dlm manual bro Gabanyayaya. ikut balik manual ja utk cam standard sama dgn setting tepet cam fz jugak. cam profile tinggi2 bagi saya mcm tak bepa nak syok ja, jadi rasa kalut skit karakter moto tu..

      hantar pomen sebelah kampung ja bro Gabanyayaya

      Delete
  44. ape problem lagi kat lc tue. mcm bertambah tambah masalah...???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah dah ok skit + sedap naik. hari tu tukar pilotjet saja skang mainjet pun dah up saiz. 70/90 depan tak boleh pakai terlampau ringan sngt. skang 80/90 dpan blkg 90/90 sprocket 15/41 hari Ahad ni pagi insyaAllah KL

      Delete
  45. saya masuk block fz first run ok top 150-160 skrg top turun ad semput2 ..knpe ye

    cmne lak nak set carb v2 ni eh ..mj pj brpe ssuai tok spec fz ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. semput mcm mana tu.. dia semput mcm sedut atau semput mcm batuk..

      Delete
  46. Bro masuk blok fz lubang ais dh tutup. Ekzos free flow. Pilot jet 22.5 main jet 105. Kalau upgrade main jet 108 atau 110 paling ok? Jarum set tgh atau bawah? Skrg moto gear 1-3 ok pergi pulas 0-full throttle masuk gear 4 bobok2 skit.

    ReplyDelete
  47. bro jalil stay mane? mane tau bole rnd sesame. sy pon tgh jetting blok fz ni.

    ReplyDelete
  48. salam..mintak tolong otai2 lc dalam ni..nk tanya arwa kl mana leh dapat barang yteq brake disc complete ngan 125z motogp sport rim..bleh pasang terus..harga berpatutan..

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete